Lapsia ja nuoria on kuultava
Lahdessa on kehitetty uudenlainen opetusmetodi, skididialogi. Menetelmä pohjautuu ns. erätaukomenetelmään, joka on rakentavan keskustelun malli, jossa keskitytään kuuntelemaan toisia ja tuomaan omia näkemyksiä asioista esille. Keskustelijat ovat kaikki tasa-arvoisia ja ääneen pääsevät, niin hiljaisemmat, kuin kovaäänisetkin – omalla vuorollaan. Skididialogi antaa lapsille, nuorille ja aikuisille mahdollisuuden keskustella samassa pöydässä ja oppia toisiltaan.
Sain kutsun osallistua kahteen ensimmäiseen alueelliseen Skididialogiin, Rakokiven Loistossa ja Kivimaan Aarteessa. Meitä oli toistakymmentä keskusteluun osallistujaa tiiviissä piirissä. Skididialogin vetäjänä toimi koulutettu fasilitaattori, joka ohjeisti keskustelijoita ja piti yllä selkeää struktuuria. Aiheena oli yhteisöllisyyttä ja ryhmään kuulumisen lisääviä ja niitä koettelevia tekijöitä kouluympäristössä.
Me aikuiset usein kuvittelemme tietävämme mitä lapset ja nuoret haluavat ja tarvitsevat. Skididialogi pysäytti meidät aikuiset kuuntelemaan ja keskustelemaan nuorten kanssa. Huomasimme, että heiltä tuli upeita ideoita ja ajatuksia asioiden muuttamiselle. Opin Skididialogissa sen, että ryhmäyttämiseen tulee käyttää kouluissa nykyistä enemmän aikaa. Mitä paremmin oppilaat tuntevat toisensa ja tekevät asioita yhdessä, sitä paremmin he ymmärtävät toisiaan.
Skididialogissa tuli ilmi, että tukioppilastoimintaa toivottiin jokaiseen kouluun ja oppilaille tulisi antaa aktiivisempi rooli vaikuttaa koulunsa toimintaan. Opettajilta toivottiin rohkeampaa otetta työrauhan ylläpitämisessä ja vaihtelevien työskentelytapojen käyttämisessä. Nuorisotyöntekijät toimivat parhaimmillaan opettajien työpareina kouluviihtyvyyttä luomassa. Nuoret sanoivat myös, että loistava tapa ryhmäyttää ja tutustuttaa nuoria toisiinsa olisi esimerkiksi yön yli järjestettävät leirit. Leirejä järjestetään tällä hetkellä vain seitsemäsluokkalaisille. Nuorten toivomus on, että leirejä järjestettäisiin myös vanhemmille oppilaille. Minusta nuorten toiveet olisivat helposti toteutettavissa, eikä toteutus voi olla rahasta kiinni. Lahden kaupungilla tulee olla varaa mahdollistaa myös kahdeksas ja yhdeksäsluokkalaisten pääsy viettämään toivomiaan leirejä.
Skididialogi on lahtelaisen opetussunnittelija Petra Larvuksen ideoima menetelmä, jonka soisi leviävän myös muualle Suomeen. Me voimme olla tästä aidosti ylpeitä, sillä tämä innovaatio tukee myös kaupungin tavoitteita lapsiystävällisestä hyvinvointikaupungista ja antaa nuorille mahdollisuuden yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen ja aktiiviseen osallisuuteen.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!