Järkytyin vuosi sitten, kun luin uutisen 13-vuotiaasta lahtelaisesta nuoresta, joka teki itsemurhan. Tyttöön oli kohdistettu väkivaltaa koulussa ja hänellä oli haasteita mielenterveyden kanssa. Tytön äiti ei käpertynyt kuoreensa, vaan lähti taistelemaan sen puolesta, ettei kukaan toinen nuori päätyisi samaan ratkaisuun. Nuorten on saatava apua ja kouluväkivalta on saatava loppumaan. Hiljaisuuden aika on ohi, kuten Kiia Marjut upeasti julistaa.
Tammikuussa 2025 Lahdessa Wanhalla Walimolla avautui Meidän lapset-näyttely, jossa on kymmenen henkilöä kuvattu upein Minna Pietarisen töin ja tekstein. Kati Mehtälä on Meidän lapset -projektin perustaja. Näyttelyä viedään eri kaupunkeihin kevään aikana.
Sain kutsun Meidän lapset -näyttelyn avaisiin Lahden kaupungin edustajana pitämään kaupungin tervehdyksen. Olipa haastava tehtävä. Tämän puheen kirjoitin, mutta tapani mukaan puhuin paljon muuta. Puhuin äitinä, puhuin ihmisenä, joka haluaisi taikasauvalla lopettaa kiusaamisen ja väkivallan. Olen siitä minäkin ja lapseni osamme saaneet.
Hyvät Meidän lapset -näyttelyn tekijät, juhlavieraat ja kaikki nuoret, joiden tarinaan saamme täällä tutustua!
Tuijotin pitkään tyhjää paperia, kun aloin hahmotella tätä puheenvuoroa. Mitä sanoa kaupungin edustajana tilaisuudessa, jossa on paljon tunnetta; kipua, surua, turhautumista, mutta varmasti myös toivoa muutoksesta.
Olen itse käynyt koulua 1980-luvulta saakka ja työskennellyt 2000-luvun alusta opettajana ja rehtorina. Olen kohdannut ja todistanut kouluyhteisöissä eri ikäisten ihmisten kesken valehtelua, varastamista, häirintää sekä henkistä että fyysistä väkivaltaa. Kohteina on ollut koulukaverini, oppilaani, ystäväni, työkaverini, minä itse. Tiedämme, että nyrkin lyönnit, ilkeät sanat, ivallinen nauru, nöyryytys, nolaaminen, porukasta jättäminen tatuoi meihin muistijäljen, joka on vaikea poistaa kokonaan.
Kouluterveyskyselyn (2023) tulokset osoittavat, että yläkouluikäisten keskuudessa uupumus, ahdistuneisuus, riittämättömyyden tunne ja oppimisvaikeudet ovat lisääntyneet. Mielen hyvinvointi ja tyytyväisyys elämään on laskenut, kiusaaminen ja seksuaalinen häirintä ovat lisääntyneet. Oppilashuollon palveluihin on vaikea päästä juuri silloin, kun apua tarvitsisi.
Lahdessa tehdään sivistys- ja nuorisotoimessa systemaattista työtä lasten ja nuorten hyvinvoinnin lisäämiseksi. Täällä pyritään oppilaiden osallisuuden vahvistamiseen, tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen, ryhmässä toimimisen sekä yhdessä elämisen/olemisen taitojen harjoitteluun. Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistäminen tukee myös kiusaamisen ennaltaehkäisyä. Kaikki Lahden koulut ovat KiVa-kouluja. Lisäksi kouluissa on Verso- ja Resto-toimintaa. Jengiytymisen ehkäisy -hankkeessa on lisäksi kehitetty koulusovittelua ja tavoitteena on rakentaa oma malli koulusovittelusta. Lahdessa panostetaan myös koulupoissaolojen seurantaan, koska tutkimusten mukaan koulupoissaolot korreloivat kiusaamiskokemusten ja yksin jäämisen kokemusten kanssa sekä lisäävät syrjäytymisen riskiä.
Lasten ja nuorten palautteet ovat antaneet uskoa siihen, että Lahdessa panostetaan tällä hetkellä oikeisiin asioihin, mutta työ ei tule valmiiksi ja tarvitsemme kumppaneita. Kuten teitä Meidän lapset taidenäyttelyn toteuttajia. Näytätte meille kaikille esimerkkiä, että vaikeita ja kipeitä asioita pitää tuoda esille, asioista pitää pysyä puhumaan ilman häpeää. Jokaisen aikuisen ja vanhemman on kysyttävä itseltä, miten voin toimia niin, että luon ympärilläni oleville nuorille turvallisuutta, kuuntelen heitä ja olen aidosti läsnä. Taide on oivallinen tapa tuoda tunteita näkyväksi ja virittää keskustelua. Toivon, että kaikki lahtelaiset kävisivät katsomassa tämän näyttelyn. Toivon, että nämä näyttelyn kymmenen tarinaa pysäyttäisi, herättelisi ja saisivat aikaan muutosta. Kiitos.
Kun menin tilaisuudesta kotiin, sytytin kynttilän Mikaelan muistolle.